top of page

מה הילדים שלנו מרוויחים מהעיסוק בקיימות?

נושא הקיימות עשה דרך ארוכה מאז שנות ה-70 כשרק הגו את המונח סביב רעיונות חצי מגובשים ועד למרכז התודעה האנושית. כולנו מבינים את החשיבות וחלק מאיתנו אפילו משתדלים לפעול ברמה כזו או אחרת לטובת הכדור שלנו. מצד שני, נושא כל כך גדול יכול להיראות מאיים וכשהוא פוגש אותנו כהורים, יחד עם עוד רשימה ארוכה של נושאים חשובים שאנחנו רוצים להעביר לילדנו, הוא יכול להידחק לתחתית הרשימה. אנחנו יכולים לחשוב שהילדים שלנו ילמדו את כל זה כשהם יגדלו, שאנחנו כבר עושים מספיק, שזה לא באמת משרת אותם בשלב הזה של חייהם או שאין להם יכולת להשפיע.


אם ננסה להסתכל על הנושא במשקפיים אנוכיות לחלוטין, דרך השאלה של "מה יוצא לילד שלי מזה?", נופתע לגלות שהילדים שלנו מקבלים הרבה בחזרה. הנה כמה דברים שהילדים שלנו מרוויחים מללמוד על קיימות.



יש לי את הכוח לשנות ולהשפיע. אם נוכל להטמיע בילדים שלנו את הרעיון הזה, שנמצא בבסיס החינוך לקיימות, נלמד אותם שיעור חשוב שהם יוכלו לתרגם מאוחר יותר לאירועים נוספים בחייהם. כשילד מאמין שהוא יכול לשנות, אפילו כשמדובר בנושא נרחב וגדול כל כך, זה מניע אותו לפעולה. הוא מבין שלמילים ולמעשים שלו יש כוח. כשהוא יגדל ויתקל במקרה של חרם על ילד בכיתה שלו, אולי הוא לא ישב מנגד. כשהוא יגדל עוד קצת, ובמקום העבודה שלו הוא ירגיש לא בנוח, שדברים צריכים להיעשות אחרת, הוא יפעל לשנות.


לדאוג למשהו גדול מהם, מעבר לעצמם. הרבה ילדים מרגישים כמו הדמות הראשית במופע של טרומן, וזה בסדר וזה תקין ואפילו הכרחי להתפתחות שלהם. אבל כשאני דואג למישהו או משהו אחר מעבר לעצמי, גם אם אני לא רואה את התועלת המיידית שבזה, אני מפתח יכולת חשובה שמחזירה לי יותר ממה שנתתי. בלימוד והתנסות בקיימות הילדים שלנו מרגישים שהם תורמים, שהם חשובים. אצלנו למשל, כשאנחנו מטיילים במסלולי נחלים בצפון, הבת הקטנה שלי אוספת פסולת שאנשים אחרים השאירו מאחור ובסוף המסלול היא מאוד גאה בשלל שלה. היא דואגת לנחל והוא מחזיר לה אהבה.



לשחק בחוץ זה בריא. החיבור לטבע, שהוא חלק בלתי נפרד מהחינוך לקיימות, עוזר לילדים לשפר את בריאותם הרגשית, הפיזית והאינטלקטואלית. מחקרים מראים שמגע עם העולם הטבעי שסביבנו משפיע לטובה על תפקודם המנטלי, החברתי והקוגניטיבי של ילדים. חלק מהלמידה על קיימות מתרחשת דרך הרגליים, כשאנחנו מעדיפים בילוי בחוץ בשטח הפתוח על פני בילוי בפנים. מהניסיון שלי, ההשפעה על הילדים היא מיידית, רואים את זה על הפנים שלהם, בתגובות שלהם, משהו עמוק בהם נרגע ונעשה שקט.


הרגלים של צרכנות נבונה. היום צריכה של מוצרים נמצאת בשיא של כל הזמנים. ללמד ילדים איך לצרוך נכון יכול לעזור להם להיות מודעים יותר לבזבוז ולמנוע מהם לצרוך ללא מעצורים כשהם גדולים מספיק כדי לקנות דברים לעצמם. בימים בהם אנחנו עדים למשברים כלכליים וחוסר יציבות פיננסית, אחריות כלכלית היא יכולת שאנחנו מחוייבים להעניק לילדנו.


כשאנחנו מלמדים את הילדים שלנו על קיימות אנחנו מקנים להם הרגלים וכישורי חיים חיוניים שיסייעו להם לדאוג לעצמם, והחלק הטוב באמת הוא שדרך זה הם עוזרים לכדור היחיד שלנו.



RELATED PRODUCTS

bottom of page