top of page

עם עצמי בעצמי - השטיחון המונטוסורי

אם תיכנסו למסגרת חינוכית שפועלת על פי שיטת החינוך המונטסורית לא מן הנמנע שתפגשו בילדים שרועים על שטיחון בריכוז מירבי ועוסקים במשחק או יצירה. ד"ר מריה מונטסורי הייתה רופאה ומחנכת שפיתחה שיטת חינוך שבבסיסה עומדת האמונה ביכולתו של הילד, בטיפוח החופש והעצמאות שלו. כשמריה החלה את עבודתה בבתי ספר ובגנים, היא הרגישה שהשימוש בכיסא ושולחן ללמידה ויצירה מגביל מאוד את החופש של הילדים ולכן הכניסה את השימוש במשטחי עבודה שפרוסים על הרצפה.



השטיחונים הוחזקו מגולגלים בפינה קבועה ואיפשרו לילדים שבחרו לעבוד על הרצפה לגשת בעצמם, לבחור שטיחון, לפרוס אותו ולעבוד עליו. השטיחון מתחבר לנטייה הטבעית של ילדים להשתרע בחופשיות יחד עם הנטייה שלהם לסדר (כן, אני יודעת שאת חושבת שחדר המשחקים שלהם לא מרמז על כך אבל הם באמת אוהבים סדר!)


חופש בתוך גבולות.


אני לא צריכה להמתין לאמא שתחליט איך ומתי זה הזמן ליצירה או משחק. אני פשוט ניגשת, לוקחת את המשטח שלי ופורסת אותו בעצמי. בגבולות השטיחון יש מרחב תנועה שמאפשר אינטראקציה עם חומרים, חווית למידה חשובה ביותר, במיוחד בגילאים הצעירים. השטיחון מייצר מרחב אישי שמעניק ביטחון ועוזר בשמירה על הריכוז, מעין סימון טריטוריה שמאותת לסביבה ולעצמי איפה מתחיל ונגמר העולם שלי. זה משמעותי עוד יותר כשיש כמה ילדים בבית ואנחנו רוצים לתת לכל אחד את המקום שלו, במקרים כאלה שטיחון אישי מגדיר היטב את אופי האינטרקציה בין אחים. הפרישה שלו מסמנת את תחילת תהליך היצירה, מעין הצהרת כוונות כלפי עצמי והסביבה, והחזרתו למקום מסמנת את סיומו, תרגול אגבי בלסיים דברים (כשקשה לנו לגמור אנחנו מושכים את הסופים).


גם לנו ההורים יש ערך אמיתי בשימוש בשטיחון בבית שלנו. מעבר להיותו מעודד עצמאות, ילד שעובד על שטיחון מזכיר לנו שקורה פה משהו שכדאי לא להתערב בו, מעין תזכורת להתבונן מהצד ולתת לדברים לקרות בלי הערות, חיזוקים ושאר הפרעות. למי מאיתנו שסדר וניקיון הם ערכים חשובים עבורו, השטיחון גם נותן שקט ומאפשר לשחרר, קל לנקות אותו ולהחזיר דברים לסדרם בסיום הפעילות.



הנה כמה טיפים שיעזרו לך להשתמש בשטיחון ככלי לעידוד עצמאות:

  1. השטיחון צריך להראות מזמין אך גם בעל צבע ומראה נייטרלי שישמש כרקע שאינו מסיח את הדעת

  2. לשטיחון צריך להיות מקום ייעודי ונגיש וצריך להיות קל לגלגל ולפרוס אותו

  3. השטיחון צריך להיות כזה שלא מחליק או זז בקלות כאשר פורשים אותו

  4. השטיחון צריך להיות גדול מספיק כדי לאפשר לילד תנועה ועבודה חופשית אבל לא גדול מידי במידה שפוגעת ברעיון המרחב האישי והבטוח (להציע מידות?)

  5. הדגימי איך להחזיק את השטיחון, לפרוס אותו, לגלגל חזרה ולהחזיר למקום. הדגימי כיצד ללכת מסביב לשטיחון שפרוס על הרצפה



RELATED PRODUCTS

bottom of page