top of page

5 דרכים פשוטות לעודד עצמאות כבר מחר בבוקר

כשהילד שלנו מתמודד ועושה דברים בעצמו זה מחזק אותו ואת תחושת המסוגלות שלו, הוא מרגיש שהוא יכול וזה תורם לדימוי העצמי שלו. מי לא היה רוצה את זה בשביל הילד שלו? הנה כמה רעיונות פשוטים שאפשר לנסות בבית כשאתם מרגישים שהילד שלכם בשל לכך.


לפני הכל - הדרגתיות. לכל פעולה שהילד שלנו עושה בכוחות עצמו, יש נקודה על ציר ההתפתחות שלו שאליה הוא צריך להגיע כדי להיות מסוגל לעשותה, יכולות מוטוריות וקוגנטיביות שצריכות להבשיל. לא נצפה מתינוק בן יומו להתחיל לצעוד בדיוק כמו שלא נצפה מילד בן שנתיים להתקלח לבד. ומעבר למסוגלות ההתפתחותית שנבנית אט אט, קיים ההיבט הריגשי וכאן הוא זקוק לנו ההורים שנאמין ביכולתיו ונעודד אותו לגלות את עצמאותו.



1. "אמא, אני מרגיש שהבטן שלי מקרקרת!" אנחנו לא מדברים על ארוחה של 3 מנות אבל כשהילד שלכם רעב הוא בהחלט יכול להתנסות בהכנת ארוחה קטנטנה לעצמו - זה יכול להיות דגני בוקר עם חלב, פרוסת לחם עם חמאת בוטנים ואפילו צלחת פירות בשלב מאוחר יותר כשהוא כבר מיומן בשימוש בסכין. שימוש בכלים לא שבירים בפינה נגישה במטבח שאליה הילד שלכם יכול להגיע בקלות תעשה את כל ההבדל.


2. "אני רוצה ללבוש את החולצה הוורודה עם החד קרן!" להרבה מהילדים לא אכפת מה הם לובשים, עד הרגע הזה שכן אכפת להם. בשלב מסוים הם מגבשים דיעה והעדפות משלהם ופחות נעים להם שבוחרים עבורם וכופים עליהם ללבוש משהו שהם לא רוצים. נסו למצוא סידור שמקובל על כל הצדדים, תוכלו למשל לאפשר לילד לבחור את הבגדים לגן בעצמו ואילו אתן תבחרו את הבגדים לאירועים מיוחדים ושבתות. מה שזה לא יהיה, היכולת של הילד שלכן לבחור את הבגדים לעצמו תהיה משמעותית עבורו, ביטוי עצמי יומיומי בדרך אגבית. טיפ קטן - תייצרו טקס של בחירת בגדים ערב לפני ותזכו בבקרים של שלום ואחווה.


3. "אמא ציירתי שבלול שעף בשמים!" הילד שלכם מחליט שמתחשק לו לצייר, ניגש להתיישב בשולחן היצירה, לוקח דף, צבעים ועפרונות ומתחיל לצייר. בסוף גם מגיע להתגאות ביצירה פרי עטו. כל זה הוא תהליך שמורכב משרשרת של פעולות עצמאיות לחלוטין שניתן לעודד אותן. מקמו את פינת היצירה בחלל המשותף בבית, פינה בסלון או במטבח שאליה הילד שלכם יכול לגשת ללא התיווך שלכן ובה הוא יכול להרגיש את הנוכחות הנעימה שלכן גם כשאתן לא ממש יושבות איתו. וודאו שפינת היצירה בטיחות ונוחה לשימוש, ציידו את הפינה בצבעים נשטפים שניתן לפתוח בקלות, בגליל נייר שהוא יכול לגלול ממנו ללא עזרתכן, ותנו לזה מרחב לקרות.



4. "אמא למה אין כפית נקייה במגירה במטבח?" אולי אחת הקלאסיקות כשזה נוגע לעצמאות בבית אבל גם אחד הנושאים שיותר קשה לנו לגייס עבורם את הילדים - אחריות אישית במטלות הבית. כדי להבטיח את ההצלחה של היוזמה הזו אתם צריכים לשווק את המטלות שבחרתם עבור הילדים באופן שיקסום להם וילהיב אותם. בנוסף, תנסו להיצמד למטלה קבועה וברורה עבור כל ילד וזה ימנע את מרבית הוויכוחים וההתחשבנויות סביב זה. כמובן שיש מטלות שהן יותר אטרקטיביות מאחרות וכדאי להתחיל איתן כדי ליצור מומנטום, אצלנו מצאנו שעובד ממש טוב לטאטא את הרצפה, לעשות כלים (כל דבר עם מים למעשה), לשאוב ולהבריק את החלונות והמראות. והכי כיף שזה באמת עוזר ומוריד מכם חלק מהנטל!


5. "זה הצעצוע שלי ואני לא מרשה לאף אחד לגעת בו!" בדיוק כמו שיש חפצים בבית שהם אך ורק שלנו ולא נרצה שאף אחד ישתמש בהם, גם בילדים שלנו קיים הצורך הזה. איך משלבים בין הצורך הזה לעידוד עצמאות? מגדירים איזור בבית שהטיפול בו הוא באחריות הבלעדית של הילד שלנו. אצלנו בבית לכל ילד יש מדף אחד שהוא רק שלו, הוא אחראי לסדר אותו, הוא מחליט מה נכנס לשם ומה נשאר מחוצה לו, ורק לו מותר לגעת במה שנמצא שם. אחת לכמה זמן, בדרך כלל כשהמדף עולה על גדותיו, הוא צריך לרוקן את המדף, למיין ולהחליט מה חשוב מספיק בשביל להישאר ומה עובר לאיזור המשותף בבית או לתרומה. כדי לעזור בשמירה על הסדר ממליצה להשתמש בקופסאות יפות בגדלים שונים שמתאימות לאחסון.


RELATED PRODUCTS

bottom of page